Nieuws < Heeft een warmtepomp onderhoud nodig?
Heeft een warmtepomp onderhoud nodig?
Een warmtepomp is een duurzame manier van verwarmen, maar net als bij andere verwarmingssystemen is het belangrijk om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren. Waarom is dat zo belangrijk en wat gebeurt er als je dat niet doet?
Heeft een warmtepomp onderhoud nodig?

Waarom heeft een warmtepomp onderhoud nodig?

Een warmtepomp werkt op basis van verschillende onderdelen die samenwerken om warmte uit de omgeving te halen en deze om te zetten in bruikbare warmte voor je woning. Afhankelijk van het type warmtepomp, kan je deze onderdelen best laten nakijken. Onder andere de compressor heeft een grote invloed op de levensduur van een warmtepomp. Om ervoor te zorgen dat deze onderdelen goed blijven functioneren en de warmtepomp op de juiste manier blijft werken, is regelmatig onderhoud noodzakelijk.

Welke stappen worden genomen tijdens het onderhoud?

Tijdens het onderhoud worden verschillende stappen genomen om de werking van de warmtepomp te controleren. Zo wordt onder andere gekeken naar de conditie van de verschillende onderdelen, zoals de compressor en de verdamper. Ook wordt gecontroleerd of de juiste hoeveelheid koelvloeistof aanwezig is en of de druk in het systeem op het juiste niveau is. Drukverlies in de installatie wijst op een vorm van lekkage, waardoor de warmtepomp uiteindelijk zal uitvallen.

Heeft een warmtepomp onderhoud nodig?

Wat gebeurt er als je geen onderhoud laat uitvoeren?

Als je het onderhoud van je warmtepomp achterwege laat, kan dit leiden tot verschillende problemen. Een eerste probleem is dat het verbruik van de warmtepomp mogelijk onopvallend, maar aanzienlijk toeneemt. Dat komt omdat de warmtepomp geleidelijk aan minder efficiënt werkt. Een tweede probleem is de slijtage aan de verschillende onderdelen, waardoor de levensduur van de warmtepomp verkort.

Waarom is het belangrijk voor je veiligheid om onderhoud te laten uitvoeren?

Naast het feit dat regelmatig onderhoud ervoor zorgt dat je warmtepomp goed blijft werken en langer meegaat, is het ook belangrijk voor je veiligheid. Als er bijvoorbeeld te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dit leiden tot oververhitting en brandgevaar. Door regelmatig onderhoud te laten uitvoeren, kunnen we dit soort problemen tijdig vaststellen en verhelpen.

Jouw warmtepomp laten nakijken?

Een warmtepomp heeft minder onderhoud nodig dan een installatie op fossiele brandstoffen. Dat is maar één van de vele voordelen van warmtepompen. Desondanks is regelmatig onderhoud aangewezen. Zo verklein je de kans op defecten en gaat de warmtepomp langer mee.

Dankzij ons jaarlijks onderhoudspakket kan je zorgeloos genieten van jouw installatie. Neem contact op voor meer informatie.