Nieuws < Hoelang gaan zonnepanelen mee?
Hoelang gaan zonnepanelen mee?
Het afgelopen decennium zijn zonnepanelen steeds efficiƫnter en rendabeler geworden. Ondertussen hebben zonnepanelen al een goede staat van dienst. Bij zo goed als alle nieuwbouwwoningen kiezen eigenaars ervoor om zonnepanelen te plaatsen. Maar hoelang blijven deze installaties opbrengen? Hoelang gaan zonnepanelen nu eigenlijk mee?
Hoelang gaan zonnepanelen mee?

De levensduur van een zonnepaneel

De levensduur van zonnepanelen is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de kwaliteit van de panelen, de omgeving waarin ze worden geplaatst en de manier waarop ze worden onderhouden. Het is daarom belangrijk om te investeren in kwalitatieve zonnepanelen en om ze af en toe te laten onderhouden.

De kwaliteit van zonnepanelen kan sterk variƫren. Sommige panelen zijn gemaakt van goedkopere materialen en hebben een kortere levensduur dan panelen van hoogwaardige kwaliteit. Dit hangt grotendeels af van de glasplaat en de coating op de glasplaat. Daarnaast speelt de omgeving waarin de panelen worden geplaatst een belangrijke rol. Als de panelen bijvoorbeeld worden blootgesteld aan extreme weersomstandigheden, kan dit de levensduur verkorten. Ten slotte is het aangeraden om zonnepanelen na 7 jaar te (laten) reinigen. Best wanneer de zon niet schijnt in een vochtige periode, zodat het vuil niet te hardnekkig is.

Als je rekening houdt met bovenstaande puntjes, gaan zonnepanelen gemiddeld meer dan 25 jaar mee. Sommige kwalitatieve panelen kunnen tot wel 40 jaar meegaan.

Het maximale rendement

Naast de levensduur van zonnepanelen is ook de terugverdientijd een belangrijk aspect om rekening mee te houden. De terugverdientijd is de periode waarin de investering in de zonnepanelen is terugverdiend door de besparing op de energierekening. Gemiddeld ligt de terugverdientijd van zonnepanelen tussen de 7 en 10 jaar, afhankelijk van verschillende factoren zoals de prijs van de panelen, de energieprijzen en de hoeveelheid energie die wordt opgewekt.

Kies voor een ervaren installateur

Kortom, zonnepanelen hebben een lange levensduur en zijn een goede investering voor de toekomst, ook na de invoering van het capaciteitstarief. Door te kiezen voor kwalitatieve panelen en een ervaren installateur, kan je zeer lang genieten van zonnestroom via je dak. Bestel je bij Aendekerk, dan brengen we samen de kosten en baten in kaart, zodat je een weloverwogen beslissing kan maken.