Nieuws < Zorgt een warmtepomp voor geluidsoverlast?
Zorgt een warmtepomp voor geluidsoverlast?
Warmtepompen zijn een uitstekende manier om je huis te verwarmen en te koelen op een energie-efficiƫnte manier. Door de uitfasering van verwarmingsinstallaties op fossiele brandstoffen zoals stookolie en aardgas, worden warmtepompen de norm. We horen vaak de voordelen van warmtepompen, zoals comfort en rendement, maar zijn er ook nadelen? Zoals geluidsoverlast?
Zorgt een warmtepomp voor geluidsoverlast?
De meest voorkomende warmtepompen bestaan uit een binnenunit in bijvoorbeeld een technische ruimte of berging, en een buitenunit op het dak of tegen een gevel. Zowel de binnen- als de buitenunit produceren geluid. Maar is dat ook storend voor jezelf of voor de buren?

Geluidsniveaus van warmtepompen

Het geluidsniveau van een warmtepomp wordt gemeten in decibels (dB). Een drukke straat produceert ongeveer 70 dB aan geluid, terwijl treinverkeer tot wel 90 dB kan gaan. De meeste moderne warmtepompen produceren geluidsniveaus tussen 40 en 60 dB. Dat is ongeveer vergelijkbaar met het geluid van een vaatwasser.

De geluidsproductie van warmtepompen kan variƫren afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type warmtepomp, het model, de locatie en de omgeving.

Geluidsoverlast door een warmtepomp voorkomen

Geluidsoverlast door een warmtepomp voorkomen, begint met een correctie dimensionering van de installatie. Zo moet de ventilator in de buitenunit niet buitensporig draaien. De ventilator is verantwoordelijk voor de grootste geluidsproductie. Enkel een geothermische warmtepomp heeft geen buitenunit en dus ook geen ventilator. Ten tweede is het belangrijk om de buitenunit op de juiste plaats te installeren. Je plaatst de unit best niet in de richting van de buren of een raam.

Het energielabel van een warmtepomp bevat info over de geluidsproductie. Dit verschilt per merk en model, dus een goede vergelijking vooraf kan je enkele decibels besparen. Blijkt jouw warmtepomp achteraf echt storend te werken? Dan kan je eventueel nog een geluidsdempende omkasting voorzien. Door de combinatie van al deze factoren kan je de geluidsproductie minimaliseren en zorgen voor een comfortabele en stille omgeving.

Nood aan advies?

Er komt veel kijken bij de selectie van een warmtepomp: het type, het vermogen, de geluidsproductie, het merk, enzovoort. Een goede installateur helpt je om de bomen door het bos weer te zien en houdt rekening met alle factoren. Zo zal je het geluid van een warmtepomp zelden als storend ervaren.

Wanneer je een afspraak maakt bij Aendekerk, doorlopen we samen de zoektocht naar het juiste verwarmingssysteem voor jouw woning. Neem contact op of kom langs in ons belevingscentrum in Bree.