Nieuws < De verschillen tussen geothermische en lucht-water warmtepompen
De verschillen tussen geothermische en lucht-water warmtepompen
Warmtepompen zijn een energiezuinig alternatief voor traditionele verwarmingssystemen op gas of stookolie. Warmtepompen behalen het hoogste rendement in combinatie met lage temperatuur verwarming, wat sinds 1 januari 2023 verplicht is voor nieuwe bouwaanvragen.
De verschillen tussen geothermische en lucht-water warmtepompen
Er bestaan verschillende soorten warmtepompen die geschikt zijn voor bijvoorbeeld vloerverwarming op lage temperatuur, waaronder geothermische en lucht-water warmtepompen. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen.

Geothermische warmtepompen

Geothermische warmtepompen maken gebruik van de warmte die in de grond zit opgeslagen. Deze warmte wordt gecapteerd door middel van een buizenstelsel dat in de grond wordt geplaatst. Het buizenstelsel kan zowel horizontaal als verticaal geplaatst worden. Een geothermisch systeem werkt het beste wanneer de grond op een constante temperatuur blijft, wat in sommige regio's beter meevalt dan in andere.

Voordelen

• Beter rendement/COP (Coefficient of Performance) dan lucht-water warmtepompen
• Interessant in koude klimaten
• Optie om passief te koelen

Nadelen

• Hogere aankoopprijs door diepteboring bij verticaal buizenstelsel
• Installatie kan ingewikkeld zijn bij horizontaal buizenstelsel
• Minder interessant in sommige regio's

Lucht-water warmtepompen

Lucht-water warmtepompen onttrekken de warmte uit de buitenlucht. Het systeem werkt het beste in mildere klimaten, waar de temperatuur nooit uitzonderlijk laag is. Desondanks werken de meeste lucht-water warmtepompen tot buitentemperaturen ver onder het vriespunt. Ook bij een strenge Belgische winter zorgt een lucht-water warmtepomp voor een aangenaam binnenklimaat.

Voordelen

• Lagere initiële kosten
• Eenvoudiger te installeren dan geothermische systemen
• Optie om actief te koelen

Nadelen

• Iets lager rendement/COP dan geothermische systemen
• Minder geschikt voor koude klimaten

Welke warmtepomp voor jouw woning?

Weet je niet goed welke warmtepomp geschikt is voor jouw woning? Dan neem je best contact met ons op. We komen ter plaatse of we overlopen de plannen, zodat we een persoonlijk voorstel kunnen maken. Hierbij houden we steeds rekening met jouw persoonlijke voorkeur.