Nieuws < Welke soorten airco bestaan er?
Welke soorten airco bestaan er?
Oververhitting wordt meer en meer een probleem, ook in België. Met airconditioning kan je dit gemakkelijk beperken in je eigen woning. Zonder drastische ingrepen kan je met airco toch meer comfort creëren, ongeacht de buitentemperatuur. Er bestaan verschillende soorten airconditioning, elk met hun eigen voor- en nadelen.
Welke soorten airco bestaan er?
Airconditioning kom je tegenwoordig vaker en vaker tegen, zowel in huizen als kantoren. In grote gebouwen wordt er eerder gebruik gemaakt van klimaatsystemen met kanalen en registers. Zo’n systeem koelt de lucht in een centrale locatie en blaast het vervolgens door de kanalen om de kamers in het hele gebouw te koelen. Dit type airconditioning is over het algemeen heel efficiënt, maar moeilijker toe te passen in eengezinswoningen. Privé woningen maken maken gewoonlijk gebruik van (multi)split-ssystemen.

Het split-systeem

Split-airco is een populair systeem voor airconditioning. Het bestaat uit twee delen: de binnenunit en de buitenunit. De binnenunit is het onderdeel dat de lucht koelt, terwijl de buitenunit het koelmiddel circuleert en de warmte afvoert. Dit type airconditioning is betaalbaar en vrij eenvoudig op vlak van installatie.

Multisplit systeem

Wil je graag meerdere kamers koelen, dan is een multisplit-airco het best geschikt. Een multisplit systeem bestaat uit meerdere binnenunits, aangesloten op eenzelfde buitenunit. De werking is hetzelfde als bij een split-systeem, maar de binnenunits kunnen apart geregeld worden. Handig tijdens ieder seizoen.

Draagbare airconditioning

Draagbare airconditioning is een oplossing als je geen centrale airconditioning hebt of als je tijdelijk een goedkopere optie wilt. Het is een klein apparaat dat je van kamer naar kamer kunt verplaatsen. Het werkt door de warme lucht uit de kamer te zuigen en deze over een koeloppervlak te laten stromen, waardoor de lucht wordt afgekoeld. Dit type airconditioning is over het algemeen minder efficiënt dan andere soorten en kan duur uitdraaien in verbruik. Daarom wordt het vooral aangeraden als oplossing op korte termijn.

Inbouw of opbouw?

Het kiezen van de juiste airconditioning voor jouw huis of kantoor kan een uitdagende taak zijn. Het is belangrijk om rekening te houden met je budget, de grootte van de ruimte die je wil koelen en je persoonlijke voorkeuren.

Ook voor de afwerking heb je meerdere keuzes. Er bestaan wand- en vloermodellen in opbouw, maar ook inbouw is mogelijk. Zo kan je kiezen voor comfort, zonder dat dit ten koste gaat van jouw interieur.

Ons team bij Aendekerk bestaat uit vakkundige schrijnwerkers en HVAC-installateurs. Dankzij deze combinatie leveren we steeds een hoog niveau van afwerking. Kom langs in ons nieuw belevingscentrum in Bree om kennis te maken met de verschillende soorten airco.