Nieuws < Capaciteitstarief: zijn zonnepanelen nog interessant?
Capaciteitstarief: zijn zonnepanelen nog interessant?
Sinds 1 januari 2023 is het capaciteitstarief van toepassing in Vlaanderen. Hiermee moedigt de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt) gezinnen aan om hun elektriciteitsverbruik te spreiden in tijd. Maar wat betekent dit voor (toekomstige) eigenaars van zonnepanelen?
Capaciteitstarief: zijn zonnepanelen nog interessant?
Het doel van het capaciteitstarief is om het elektriciteitsnet minder te belasten. Die potentiële belasting wordt goed bewaakt vanwege de groeiende elektrificatie van onze maatschappij, bijvoorbeeld door de komst van elektrische wagens.

De invloed van het capaciteitstarief

Het capaciteitstarief houdt rekening met jouw piekverbruik, met of zonder zonne-energie. Als je zonnepanelen hebt, zal je echter dat piekverbruik kunnen inperken door jouw verbruik te plannen wanneer jouw panelen stroom produceren. Het opladen van een elektrische wagen, de wasmachine en andere grootverbruikers kan je dus best overdag inschakelen.

Het belang van zelfverbruik

Met de afvoer van de terugdraaiende teller en de invoer van de digitale meter, is het al langer interessant om de opbrengst van je zonnepanelen zelf te verbruiken. Voor stroom die je terug op het net zet, bieden sommige leveranciers injectietarieven aan, maar deze zijn in de meeste gevallen nog relatief laag. Je doet er beter aan om de opbrengst zelf nuttig te gebruiken.

De voordelen van zonnepanelen

Je kan dus stellen dat zonnepanelen nóg interessanter zijn sinds de invoering van het capaciteitstarief. Zo heb je de kans om jouw grote verbruikers in te zetten wanneer de zon schijnt. Daarbovenop verdient een installatie zich gemiddeld terug op 7 à 8 jaar. De nieuwste type zonnepanelen gaan in realiteit ongeveer 20 à 30 jaar mee. Tenslotte draag je als eigenaar bij aan de reductie van fossiele brandstoffen. Je bent met een relatief kleine investering minder afhankelijk van fluctuerende energieprijzen. Genoeg voordelen!

Bij Aendekerk duiken we mee in het energieverhaal van onze klanten. Zo bekijken we samen hoe interessant zonnepanelen zijn in jouw situatie. Neem contact op om een afspraak te maken.