Nieuws < Airco: handig tijdens ieder seizoen
Airco: handig tijdens ieder seizoen
Je gemoedstoestand, je concentratievermogen, je gezondheid, het wordt allemaal beïnvloed door hoe je de thermostaat instelt. Gemiddeld voelen we ons het meest comfortabel bij een binnentemperatuur tussen de 21 en 25 graden. Om dit te bereiken, heb je in België in de zomer nood aan koeling en in de winter nood aan verwarming. Een airco kan beide functies invullen. Een handig systeem tijdens ieder seizoen.
Airco: handig tijdens ieder seizoen
Een airco of een airconditioningsysteem is in feite een lucht-lucht warmtepomp. De misvatting van airco is vaak dat het enkel dient om te koelen. Het tegendeel is waar: een airco kan van pas komen tijdens ieder seizoen. In de winter draait een airco zijn werking om, waardoor het ook kan verwarmen. Dit is mogelijk dankzij een omkeerklep in de buitenunit van de airco.

Flexibele verwarming in de winter

Een groot voordeel van een airco of lucht-lucht warmtepomp is de snelle en directe warmteafgifte. Warmtepompen die hun warmte afgeven met water via vloerverwarming of radiatoren hebben gewoonlijk meer tijd nodig om een ruimte tot de gewenste temperatuur te brengen. Via een aircosysteem kan je snel schakelen, wat ook handig is in het tussenseizoen, bij sterke temperatuurschommelingen.

Hoewel je een airco perfect kan gebruiken als hoofdverwarming, kan je het ook gebruiken als bijverwarming in combinatie met centrale verwarming op gas, stookolie, een andere warmtepomp... Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn voor een student die tijdens een examenperiode in de winter extra verwarming kan gebruiken in zijn of haar slaapkamer. Of voor een badkamer die op onregelmatige tijdstippen voor een korte periode verwarmd moet worden. De hele woning kan opgedeeld worden in zones met aparte klimaatregeling. Indien gewenst kan je zelfs iedere kamer (waar airco geïnstalleerd is) apart regelen.

Koeling in de zomer

In de zomer hou je graag de warmte buiten. Een eerste stap om oververhitting in de zomer tegen te gaan, is gewoonlijk zonnewering. Slaag je er niet in om naast de zon ook de warmte buiten te houden, dan is koeling nog een optie. Een airco maakt gebruik van actieve koeling om je woning af te koelen.

Gezonde luchtkwaliteit

Naast temperatuur, controleer je met een airco ook de luchtkwaliteit in jouw woning. Een te vochtige ruimte veroorzaakt schimmelvorming. Een droge ruimte leidt tot droge huid en luchtwegen. Een slecht ingesteld systeem of een ongeregeld binnenklimaat heeft dus negatieve gevolgen voor je gezondheid. Door je airconditioning op tijd te onderhouden, doe je al een goede zaak voor de luchtkwaliteit in de woning.

Op zoek naar airco?

Een airco kan gemakkelijk geïnstalleerd worden zonder te veel aanpassingen aan de woning, aangezien de temperatuurregeling via de lucht verloopt en er geen vloerverwarming, radiatoren of convectoren aan te pas komen. Er is keuze uit verschillende soorten airco’s: inbouw, opbouw, plafond, vloer, enz. Neem contact op voor meer info.