Nieuws < Drie grote voordelen van een warmtepomp
Drie grote voordelen van een warmtepomp
Een warmtepomp installeren wordt vandaag de dag sterk aanbevolen. Vanaf 2023 is het voor nieuwbouwwoningen zelfs verplicht. Ga jij binnenkort ook een warmtepomp installeren? Wij lijsten drie grote voordelen voor je op.
Drie grote voordelen van een warmtepomp

Hoe werkt een warmtepomp?

Kort uitgelegd: een warmtepomp haalt aanwezige warmte uit de buitenlucht, de bodem of het grondwater om je huis te verwarmen, te koelen of om sanitair warm water te produceren.

1. Slimme investering

Warmtepompen halen 75 procent van hun energie uit de natuur. Dat betekent dat je maar voor één kwart elektrische energie verbruikt. Dat lage energieverbruik doet niet alleen je energiefactuur dalen, maar het kort ook de terugverdientijd in. Vervang je je verwarmingssysteem op stookolie of gas met een warmtepomp? Dan kan je zo’n 40 procent besparen op je energiekosten.

Daarnaast kan je ook een premie ontvangen voor het installeren van een warmtepomp. Al moet je dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Spring eens binnen bij Aendekerk, en we leggen je graag uit welke dat zijn. Hoe hoog de premie exact is, hangt af van het soort warmtepomp dat je kiest en het vermogen ervan.

2. Milieuvriendelijk

Milieuvriendelijker kan bijna niet. Een warmtepomp stoot 50 procent minder CO2 uit dan een stookolieketel, 40 procent minder dan een gasketel en 30 procent minder dan een condensatieketel. En je kan je woning zelfs nog milieuvriendelijker maken. Koppel je warmtepomp aan je zonnepaneleninstallatie, en reduceer de CO2-uitstoot om je woning te verwarmen tot nul.

3. Geen fossiele brandstoffen

Een warmtepomp werkt op elektriciteit, niet op stookolie of gas zoals een verwarmingsketel. Dat heeft twee voordelen:
• Een warmtepomp heeft geen gasaansluiting of schoorsteen nodig, wat een pak onderhoudsvriendelijker is. Bij een gasketel is een onderhoud verplicht om de twee jaar, en die kosten kan je met een warmtepomp dus uitsparen.
• Daarnaast ben je niet meer afhankelijk van schommelende gasprijzen. De kosten die je op gas bespaart wegen zelfs zwaarder door dan de extra stroomkosten van je warmtepomp.

Zit je nog met vragen over warmtepompen?

Aarzel niet om ons te contacteren. Wij beantwoorden al je vragen met veel plezier.