Nieuws < Hoe haal je het maximale rendement uit je zonnepanelen? Vijf tips.
Hoe haal je het maximale rendement uit je zonnepanelen? Vijf tips.
Wil je zonnepanelen installeren? Goede zet, want investeren in groene energie loont vandaag de dag nog steeds. Wij tippen vijf manieren om het onderste uit de kan te halen. Op naar een maximaal rendement!
Hoe haal je het maximale rendement uit je zonnepanelen? Vijf tips.

1. Kies de juiste zonnepanelen

Er bestaan verschillende soorten zonnepanelen. De meest gebruikte types zijn mono- en polykristallijne panelen.
• De monokristallijne panelen zijn zwart van kleur. Ze zijn compact, en dus ideaal voor kleine oppervlaktes. In theorie ligt het rendement bij deze panelen ook hoger, daarom zijn ze ook een stuk duuder.
•De polykristallijne panelen hebben een blauwe schijn. Omdat de panelen beter presteren bij bewolkte omstandigheden en bovendien goedkoper zijn, is dit in België meestal toch de beste keuze.

2. Houd rekening met de oriëntatie en de hellingsgraad

Zonnepanelen kunnen steeds beter onrechtstreeks licht opvangen. Zo blijven ze ook werken op een bewolkte dag, wanneer ze in de schaduw liggen of wanneer ze niet volgens de optimale hellingsgraad of oriëntatie geplaatst zijn. Toch ligt je rendement hoger wanneer de zonnestralen wel op je panelen vallen. Met een micro-omvormer of optimiser kan je de impact van schaduw op je installatie al beperken. Maar ook belangrijk is de plaatsing van je panelen. De hoogste opbrengst verkrijg je door je panelen naar het zuiden te richten, op een helling van ongeveer 30 graden.

3. Kies een terugleveringscontract

Vandaag de dag kan je vergoed worden voor overtollige energie die je niet verbruikt. Dat kan via een energiecontract met injectietarief, ook wel terugleveringscontract genoemd. Wat houdt dat precies in? In dit systeem wordt de elektriciteit die je afneemt van het net en de elektriciteit die je niet verbruikt apart gemeten via een digitale meter. Je betaalt voor de energie die je afneemt en je ontvangt een vergoeding voor de elektriciteit die nog op het net blijft staan.

4. Verbruik als de zon schijnt

Sinds het wegvallen van de terugdraaiende teller betaal je nu een nettarief op basis van je effectieve gebruik van het elektriciteitsnet. Onze tip? Stem je verbruik af op de piekmomenten van je zonnepanelen. Want met zelfconsumptie of gelijktijdig verbruik haal je het meeste voordeel uit je zonnepanelen. Dat doe je door je e-bike of e-car op te laden, en je huishoudapparaten te laten werken wanneer de zon schijnt. Hoe hoger je ‘percentage gelijktijdigheid’ tussen opwekken en verbruiken, hoe minder je gebruik moet maken van het elektriciteitsnet, en dus hoe minder je betaalt.

5. Kies een erkende vakman

Een slechte plaatsing van je zonnepanelen en je omvormer zorgt voor rendementsverlies en kosten voor herstellingen. Wil je dat vermijden? Laat dan de plaatsing over aan een erkende en kwalitatieve vakman. Wij bij Aendekerk houden altijd rekening met enkele belangrijke zaken die je rendement ten goede komen. Zo zorgen we dat de afstand tussen de panelen en de omvormer zo klein mogelijk is, dat de omvormer zich op een koele plek bevindt en dat de kabels tussen de installatie, de omvormer en de meterkast de ideale dikte hebben.

Zit je nog met vragen of twijfels over zonnepanelen? Aarzel niet om ons te contacteren. Wij helpen je graag verder.