Nieuws < Vloerverwarming: comfortabele en efficiënte verwarming
Vloerverwarming: comfortabele en efficiënte verwarming
Tegenwoordig is vloerverwarming de standaardkeuze bij nieuwbouw, maar ook bij verbouwingen opteren meer en meer mensen voor vloerverwarming als warmteafgifte. In dit artikel leggen we uit waarom vloerverwarming zo’n populaire keuze is.
Vloerverwarming: comfortabele en efficiënte verwarming

De verschillende soorten vloerverwarming

Ja, er bestaan verschillende soorten vloerverwarming. Er zijn twee veelvoorkomende systemen: natte en droge vloerverwarming.

Bij een nat systeem komen de leidingen in de chape te liggen. Hieronder zorgt een isolatieplaat dat de warmte niet de grond ingaat. Dit systeem vereist een dekvloer en biedt een efficiënte warmteverdeling.

Bij een droog systeem worden de leidingen geïntegreerd in de isolatie, rechtstreeks op de draagvloer. Dit systeem wordt vaak toegepast in renovatieprojecten waar een nat systeem niet mogelijk is, omdat een droog systeem minder hoogte toevoegt aan de vloeropbouw.

De voordelen van vloerverwarming

Waarom kiezen klanten tegenwoordig zo vaak voor vloerverwarming? Het antwoord ligt in de voordelen die dit verwarmingssysteem biedt.
  • Lage temperatuurverwarming: vloerverwarming werkt op lagere watertemperaturen dan traditionele radiatoren. Dit betekent dat het systeem efficiënter omgaat met energie en geld bespaart. Ideaal in combinatie met een warmtepomp. Bovendien zorgt het voor een gelijkmatige warmteverdeling, zonder koude plekken in de kamer.
  • Ruimtebesparing: omdat vloerverwarming onder de vloer zit, elimineert het de noodzaak van radiatoren aan de muur. Dit maximaliseert de bruikbare ruimte in uw huis en geeft u meer ontwerpvrijheid.
  • Comfort: niets is zo aangenaam als op blote voeten lopen op een warme vloer, vooral tijdens koude wintermaanden. Vloerverwarming zorgt voor een comfortabel binnenklimaat en vermindert tocht.
  • Luchtkwaliteit: In tegenstelling tot radiatoren verplaatst vloerverwarming geen stof en allergenen in de lucht, wat de luchtkwaliteit verbetert.

De voordelen van vloerverwarming zijn zeer aantrekkelijk. Om hiervan te genieten, werk je best samen met een ervaren installateur, zoals Aendekerk. Een professionele installateur begint met een grondige analyse van je huis en jouw behoeften. Het juiste ontwerp is essentieel voor een efficiënt en duurzaam vloerverwarmingssysteem. Bij Aendekerk gebruiken we enkel hoogwaardige materialen. Dit zorgt voor een nauwkeurige installatie, wat een betrouwbare werking van je vloerverwarmingssysteem garandeert.

Aarzel niet om contact op te nemen.