Nieuws < “Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?”
“Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?”
Het is waarschijnlijk een van de eerste vragen die in je opkomt als je zonnepanelen wil laten installeren: ‘hoeveel panelen heb ik nodig?’ Er zijn verschillende manieren om deze vraag te beantwoorden. In deze blog bespreken we enkele van de belangrijkste factoren om te bepalen hoeveel zonnepanelen je nodig hebt.
“Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?”

Waarom is het belangrijk om te weten hoeveel zonnepanelen je nodig hebt?

Om een goede keuze te kunnen maken in functie van zelfverbruik en terugverdientijd, is het belangrijk om te weten hoeveel panelen je nodig hebt. Je wil natuurlijk dat je zonnepanelen het grootste deel van je energieverbruik dekken. Als je te weinig panelen hebt, kan het zijn dat je nog steeds elektriciteit van het net moet halen, wat je energierekening verhoogt. Te veel panelen betekent dan weer dat je onnodig veel elektriciteit opwekt en je investering minder snel terugverdient. Laten we dieper ingaan op beide scenario’s.

Scenario 1: je legt heel je dak vol

Of je je hele dak bedekt met zonnepanelen hangt in de eerste plaats af van de grootte van jouw dak. Daarnaast hou je best ook rekening met de hoeveelheid zonlicht op je dak en je totale energieverbruik.

Als je een groot dak hebt en veel zonlicht ontvangt, kun je overwegen om het hele dak te bedekken met zonnepanelen. Je produceert zo mogelijk meer dan je verbruikt, maar dankzij het injectietarief brengt dit ook op. Als je een klein dak hebt of weinig zonlicht ontvangt, denk je misschien best ook aan andere maatregelen om je energieverbruik te verminderen.

Scenario 2: je legt net genoeg zonnepanelen om je verbruik te dekken

Een andere optie is om precies genoeg panelen te installeren om je energieverbruik te dekken. Dit betekent dat je in normale omstandigheden geen elektriciteit van het net hoeft te halen. Op lange termijn zal je verbruik waarschijnlijk nog veranderen, dus je rekent best met wat marge. Als je verbruikt toch hoger ligt dan je panelen produceren, moet je nog steeds elektriciteit van het net halen, wat extra kosten met zich meebrengt.

Het capaciteitstarief en het injectietarief

In ieder scenario hou je best rekening met het capaciteitstarief en het injectietarief. Het capaciteitstarief is een tarief dat je betaalt voor de maximale capaciteit die je gebruikt in een bepaalde periode. Door meer zonnepanelen te installeren en zoveel mogelijk te verbruiken wanneer de zon schijnt, blijven jouw kosten aan het capaciteitstarief beperkt.

Het injectietarief is de vergoeding die je krijgt voor de elektriciteit die je zelf aan het net levert door energie op te wekken met je zonnepanelen. Sommige netbeheerders bieden hogere tarieven voor de stroom die je aan het net levert, dus het kan de moeite waard zijn om extra panelen te installeren en meer op te brengen.

Energie delen maakt een grote installatie aantrekkelijker

Tot slot kan je overwegen om energie te delen met vrienden, buren of familieleden om een grote installatie aantrekkelijker te maken. Door de kosten te delen, kan je een grotere installatie laten plaatsen en dus meer elektriciteit produceren.

Wij denken met je mee

Om een voorstel op maat te maken, kijken we steeds naar het totaalplaatje. We houden rekening met de verbruikers in je woning, je plannen op lange termijn, je budget, enz. Neem contact op voor een afspraak en we overlopen samen jouw plannen.