Nieuws < Airco installeren? 5 veelgestelde vragen
Airco installeren? 5 veelgestelde vragen
Airconditioning is een geweldige manier om je huis koel te houden tijdens de warme zomermaanden. Maar hoe werkt dat juist en wat heb je hiervoor nodig? In deze blog beantwoorden we vijf veelgestelde vragen over de installatie van airco in een woning.
Airco installeren? 5 veelgestelde vragen

1. Wat is de beste plaats om een airco te installeren?

Airco plaats je natuurlijk best in de ruimten waar je de meeste tijd doorbrengt. Dit kan bijvoorbeeld je woon- of slaapkamer zijn. Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met de grootte van de ruimte en de ventilatiemogelijkheden. Een airco hang je best hoog en uit de buurt van andere luchtstromen. Zo wordt de stijgende warmte rechtstreeks gekoeld en daalt de gekoelde lucht neer over de ruimte.

2. Hoeveel kost een airco installatie?

De prijs van een airconditioning installatie is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type airco en de grootte van de woning. Gemiddeld kost een airco installatie tussen 1.000 en 5.000 euro, maar dit bedrag kan sterk variëren. Ongeacht het type airco en de omvang van het project, het blijft belangrijk om te kiezen voor een kwalitatieve installatie en installateur. Een kwalitatieve installatie gaat langer mee en is daarom op lange termijn niet altijd duurder.

3. Hoelang duurt het om een airco te installeren?

De tijd die nodig is om een airco te installeren, hangt af van de grootte van de gehele installatie en van de bekwaamheid van de installateur. In het algemeen moet je uitgaan van minstens één dag.

4. Moet ik mijn airco regelmatig onderhouden?

Ja, je moet je airco regelmatig onderhouden om ervoor te zorgen dat deze optimaal blijft werken. Dit omvat het vervangen van filters en het schoonmaken van de binnen- en buitenkant van de unit.

5. Kan ik mijn airco zelf installeren?

Het wordt niet aangeraden om je airco zelf te installeren, tenzij je ervaring hebt met elektriciteit en HVAC-systemen. De installatie van een airco is geen eenvoudige taak en kan gevaarlijk zijn als het niet goed wordt uitgevoerd.

Een HVAC-installateur met ervaring

Op de meeste vragen bestaat geen eenduidig antwoord. Daarom nemen we bij Aendekerk de tijd om onze klanten te leren kennen en alle vragen duidelijk te beantwoorden. We zoeken samen naar de beste plaats om de airco’s te plaatsen, we houden rekening met het budget en we stellen een realistische planning op. Ook voor onderhoud kan je naderhand bij ons terecht.

Neem contact op voor een afspraak in onze belevingsruimte in Bree.